Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA)

De finansiella kriserna i början av 1990-talet bidrog till en oro över demokratiernas förmåga att tänka och handla långsiktigt genom svåra ekonomiska problem. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) tog upp frågan med boken ”Makten över framtiden” (1994), för vilken Hans Bergström inbjöds skriva en uppsats om hur medielogiken inverkade på tidshorisonterna i politik och samhällsdebatt. Uppsatsen visade hur en ”budskapsinflation” leder till kortare presentationer och en ny dramaturgi. I ”den medievridna verkligheten” blir det politiska beteendet alltmer nervöst och kortsiktigt. Mediernas kriterier för intag tenderar också bli politikernas kriterier för utbud.

This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, corporate identity number 556546-9243 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.