Näringslivets Mediainstitut (NMI)

Denna studie från 1994 av tv-utfrågningarna inför 1988 års val är intressant framförallt genom att den förnyade metoderna för att analysera valjournalistik. Den undersökte journalisternas val av perspektiv: bakåt/framåt, statiskt/dynamiskt, motperspektiv/medperspektiv. De frågor som dominerade utfrågningarna visade sig ha föga samband med centrala verkligheter efter valet. Statisk fördelning gavs betydande övervikt i förhållande till frågor om dynamisk växt. Borgerliga partier tenderade få motfrågor med vänsterperspektiv, men socialistiska partier inte motfrågor med högerperspektiv. Den mest sannolika förklaringen ligger i journalisternas egen politiska utsikt. Professionell självreflexion behövs.

This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, corporate identity number 556546-9243 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.